home

 

 

Artikel (PDF) uit De Gelderlander 25 februari 2011 - editie Nijmegen.

 

Recensie over het werk van Karin Buchholtz

Uit: Tubelight 45, recensieblad voor hedendaagse kunst,
Juli/augustus 2006, 'Angst voor baarden bij Maximale Resolutie',
door Anne de Haan

Voor het 3de opeenvolgend jaar selecteerde het CBK Gelderland een bonte verzameling kunstwerken, die het afgelopen jaar op de site www.gelderland.bkdoc.nl werden opgenomen. Het CBK Nijmegen verzorgde de analoge presentatie van deze digitale galerie onder de naam 'Maximale Resolutie'. Vijf werken van deze expositie vallen meer op dan de andere kunstwerken …………………..

Spanning en mysterie stralen uit het doek Filmstill 9 de steenfabriek 2006 van Karin Buchholtz. In de avondschemering staat een jongen met zijn rug tegen de deurpost van een verlaten loods. Hij kijkt voorzichtig naar buiten. Je wilt weten wat de jongen aan het doen is.Is hij op vlucht voor ongure schurken of voert hij iets in zijn schild dat de bewaking van de steenfabriek niet mag weten.

De raadselachtigheid van de situatie, in combinatie met de donkere kleuren van de lucht en het verlaten landschap, doet denken aan magisch realistische schilderijen. Het werk zou dienst kunnen doen als affiche voor een psychologische thriller.

Buchholtz heeft zich in het verleden wel vaker door film laten inspireren. Een serie schilderijen uit 2005 betetitelde ze als filmstills. Op het station in Arnhem maakte ze met behulp van voorbijgangers geensceenerde foto’s, die Buchholtz ziet als storyboard voor een mogelijke film die ze ooit nog wil maken. Ook deze foto’s van mensen in een telefooncel en in een donkere bar hebben de uitstraling van een thriller.